Helens.reismee.nl

Cairns

Update!

Hier ben ik weer even! Nu een verslag vanuit Cairns in Australië. Na Bali verlaten te hebben en meer dan 30 uur te hebben doorgebracht op Darwin airport ben ik ruim 2 weken geleden aangekomen in Cairns! Cairns ligt voor wie het niet weten in ‘the far north'van de staat Queensland aan de oostkust.

Alle plaatsen in het Noorden van Australië hebben het gehele jaar een warm/tropisch klimaat. In de winter/lente waar we nu zitten is het gemiddeld in Cairns 28 graden en in de zomermaanden( Nov-febr) is het het regenseizoen met hoge temperaturen en tropische plensbuien. Dus ik zit hier nu lekker droog en warm. Cairns is vrij klein en omringd met een regenwoud. Ik verblijf 5 minuten lopen vanah het centrum in een hostel in een rustige straat. Dit is het 2e hostel waar ik nu verblijf, zat eerst bij de buren, maar dat bleek ná 3 dagen erg lawaaierig en slechte bedden. Het enige positieve was dat ze een badkamer en suite hebben. Ik ben daar dus 3 dagen geweest en heb daar toen 2 Nederlandse meiden leren kennen. 2 studentes uit Leiden die hier 6 weken op reis zijn geweest. Hun zijn ook weggegaan bij dat hostel en naar de ‘mijne'gegaan, ben met hun de laatste 2 weken regelmatig opgetrokken.

Maargoed even bij het begin, ik had in mijn vorige reisverslag al gezegd weer opzoek te moeten naar nieuw werk. Ik ben meteen dag 2 van Cairns dan ook de bibliotheek ingedoken en mijn CV daar uitgeprint. Ik had besloten de volgende dag een ronde te gaan lopen langs de Esplanade (straks meer over) met mijn 20 uitgeprinte blaadjes. Ik liep op de terugweg van de bieb naar het hostel langs een franchise Grill restaurant ‘Outback Jack'en ben daar toen toch maar naar binnen gelopen. En waarachtig ze zochten een kok!! De manager werd er meteen bijgehaald en vroeg me meteen of ik meer kon dan alleen 2 minutes noodles maken..haha. Ze zochten nog een grill-chef. We zitten uiteraard in Australië waar ze gek zijn op steaks. Hij liet me even de keuken zien en pakte het rooster erbij en vroeg of ik meteen een proefdienst wou draaien die avond. Waarop ik uiteraard ‘ja'zei en 3 uur laten achter de grill stond. Weg staan met z'n 5-en doordeweeks en met z'n 6-en in het weekend. 2 achter de grill 1 aan de pass (uitgifte leuk) 1 die alle andere gerechten dan de grill maakt (salades,hamburgers,nacho's). Zijn allemaal Australiërs in de keuken op 1 Franse backpacker na. Het is een open keuken met daarvoor een grote koelvitrine geheel van glas waar alle soorten steaks liggen gepresenteerd, denk hierbij aan; Ossenhaas,ribeye,entrecote,kogel,T-bone etc. En dan ook nog is van verschillende rund: Angus, Wagyu etc. Dan krijg je een order en staat er op welk steak, aardappel garnituur en saus naar keuze. Dan heb je een soort van houten stokje (ijs-stokje) waar de garing op staat van het vlees: rood,medium rare,medium etc etc.) die prik je in het vlees en klaar. Het is loopt goed die zaak, ze lopen dan ook met 10 man bediening waarvan wel veel backpackers. Ik ben in ieder geval aangenomen voor in eerste instantie een proef van 2 weken met een maximaal van 28 uur in de week verdeeld over 6. Te weinig dus, ik ben dus opzoek gegaan naar een tweede baantje erbij, en kwam toen terecht bij een ontbijt/lunchroom Mr.Wolf. Die zaak was net 3 weken open en ze zochten een extra kok. Aangezien ik bij Jacks werk vanaf 1700u kon ik dit makkelijk combineren. Een klein familie bedrijf dat gerunt wordt door Mary Wolf en haar zoon Nick. Dochter Sara werkt in loondienst. Nick is Barista en Sara waitress. Mary vooral een pain in the ass! Een vrouw van achter in de 60 die het niet kan loslaten en in de keuken staat en af en toe bediening. Ik werk hier met nog een vrouw Michelle die parttime werkt en Pierre een Franse backpacker. Ik begin om 0800u en stop rond 15 en 1530u. 4 dagen in de week. Mijn werkweek bij Jacks is nu ook uitgebreid met wat uurtjes meer dat ik nu dus bijna 70 uur in de week werk. Ik wil niet klagen maar ben kapot! Ik stop nu bij Wolf, deze week maak ik nu af en ga nu alleen nog Jacks doen waar ik gemiddeld 34 uur in de week werk. Nu krijg ik weer tijd om overdag leuke dingen te doen en omringende plaatsjes te gaan bezoeken.

Maar even over de Esplanade dat is een grote boulevard die langs de Lagune loopt met allemaal leuke winkels en restaurantjes. De Lagune bestaat uit een groot zwembad midden in een park waar in het weekend allemaal bandjes spelen en mensen BBQ-en. Erg leuke en gezellige sfeer. Achter de Lagune heb je een soort van droog strand, lijkt wel of het vroeger een strand met zee is geweest maar nu altijd eb is. Dan is er uiteraard ook nog een haven met lounge tentjes. Buiten Cairns heb je dus het rainforest. Daar kan je tours doen en wildlife spotten. Ook leven de krokodillen hier oftwel crocs zoals ze hier genoemd worden. Ik wil graag zo'n River cruise doen. Dan ga je het moeras in en gaan ze met zo'n hengel met aas die crocs voeren. Dat kan onder andere bij Hartleys. Een croc farm, hier leeft echt dus dat Australische Steve irwin gevoel (je weet wel die gekke Australiër). Daarnaast kan je uitstapjes naar het Great barrier reef maken voor snorkel en zeiltochten. Verlaten eilanden bezoeken ala Jurassic parc/Kingkong.

Ik ga per oktober weer reizen en dan ook niet meer werken voor ik in December alweer thuis kom. Ben nu dan ook echt begonnen om mijn laatste maanden wat meer te gaan plannen. Ik ga nig werken tot oktober en ga dan een flexibele buspas kopen. Een hop on hop off noemen ze dat. Je kan op of afstappen waar je maar wilt en zo vaak je maar wilt, wel 1 richting op. Dan besluit je bv om 2 dagen in een plaatsje te verblijven en moet je 24 uur van te voren weer een stoel reserveren voor de volgende bus. De busdienst vertrekt dagelijks. Ik vertrek 12 oktober naar Nieuw Zeeland vanaf Brisbane voor (maar) 2 weken en vlieg dan vanaf Brisbane naar Sydney om dan 1 november naar Thailand te vertrekken en dan misschien nog Laos en Cambodja te zien alvorens ik 19 December op het vliegtuig stap naar Amsterdam. Gelukkig duurt het nog wel even, maar het plan moet toch gemaakt worden wil ik alles er nog uithalen wat op mijn to-do-list staat.

Oh, nu ben ik ook nog 30 jaar geworden! Heb dit gister gevierd met 1 van die Nederlandse meiden, zijn naar Trinity beach geweest en daar lekker op het strand gelegen en gelunched. S'avonds lekker gegeten een cocktail gedronken en daarna een film! Was erg gezellig en voelde me toch wel een beetje jarig ondanks dat ik m'n vrienden en familie niet op me heen had. Hele leuke felicitaties gehad van telefoontjes tot smsjes, mailtjes en zelfs video's. Bedankt allemaal!!!

Tot snel schrijfs,

Helen

Reacties

Reacties

Ineke

Hoi lieve Helen het is bij mij bijna traditie om een dag na de verjaardag te feleiciteren.dus alsnog van harte.Wat leuk je ging als twintiger weg en komt als dertiger terug en wel met tien jaar herinneringen aan deze reis.Je schrijft zo leuk .Ik beleef alles en beetje met je mee.Wat gaat de tijd snel.Je hebt het al weer over de terugreis.Geniet nog maar even van alles voordat je weer in het jachtige Nederland terugkomt.Veel liefs Ineke

Yvonne

Bah bah bah, wat een jaloersmakende verhalen, als ik ze lees wil ik zo wel op het vliegtuig stappen om dat ook allemaal mee te maken.
Wat geweldig mooi wat je allemaal beleeft, fantastisch.
En wat Ineke hierboven heeft geschreven klopt helemaal, geniet zolang je daar nog bent want straks zit je weer in het snelle jachtige Nederland. Ik vraag me ook wel af of je nog in Nederland kunt aarden na zo'n jaar Australië, waar de mensen zich niet zo druk maken als hier. Misschien ben je nu wel "verpest" en wil je veel meer gaan reizen in je leven.
En natuurlijk ben ik ook je verjaardag vergeten, dus bij deze nog van harte lieverd en leuk dat je het daar gevierd hebt, die verjaardag vergeet je nooit meer, net als het jaar waar je in zit.
Blijf genieten, want dit zijn de mooiste pakjes in de rugzak van je leven. Liefs en hele dikke knuf XXX

Ron en Hanny

Helen alsnog van harte proficiat, feliciteer ik wel je ouders, vergeet ik jou! Groetjes van ons

hanny

wow wat een goeie plannen nog, Nieuw Zeeland ,Thailand, Utrecht (klinkt echt niet haha)

Jan

Hoi Helen, nog van harte gefeliciteerd met je 30e verjaardag. Ik wou dat ik m'n dertigste verjaardag zo had gevierd. Fantastisch. Geniet er nog maar van de laatste maanden. Groeten, Jan.

Thea en Berry

Wat een mooi verhaal weer, geniet nog maar even van Australie en van het mooie weer, als je in december hier in Nederland aankomt zal je het wel koud vinden in ons koude kikkerlandje groetjes xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!