Helens.reismee.nl

Bali 2

Zoals ik al vertelde kwam ik van de boot en kwam er gelijk een jongen naar me toe van begin 20 schat ik die een kamer had voor 200.000 rupia oftwel $20, ik wachtte nog steeds op mn tas die nog op de boot lag dus vertelde hem even te willen wachten, daarna kwam er nog een jongen die 150.000 bood. Ik ben uit eindelijk bij beide weze kijken en die van 200.000 lag 2 minuten van het strand terwijl die ander zeker 10 minuten lopen was en wel in een hele achterafstraatje lag wat niet veilig aanvoelde. Ik heb nog wat af kunnen dingen en kwam uit eindelijk overeen met 175.000.

Prima kamer, simpel met een peertje die zo fel is dat ik vanaf mn bed mn tanden kan bleken en een badkamer met een koude douche, maar wel zuiver water.

Gili Trawangan 1 van de 3 eilanden die net voor Lombok ligt en waarvan Gili de grootste en bekendste is. Vooral geliefd onder (Nederlandse) gezinnen en verliefde stelletjes. je moet het zo zien.; je hebt het oogverblinde strand wat aan een boulevard ligt van stoffig zand met aan 1 stuk van restaurantjes,barretjes en duikscholen. Daar tussenin hier en daar wat souverniers en kledingzaken. Alle luxe resorts liggen bij elkaar en alle guesthouses. Het is auto vrij en je kan je laten vervoeren met paard en wagen zeg maar. Soort tuk-tuk met een paard ervoor. Voor de rest huren veel mensen een fiets. Het stuk dorp dat achter de boulevard loopt is net een oorlogsgebied. Daar wonen de locals en zijn wat gastverblijven verscholen. Veel zwerfkatten, en enorm veel afval. Inprincipe heb je daar ook niks te zoeken tenzij je er een kamer hebt.

Het is een hele bijzondere ervaring om van een tropische-vochtige warmte zoals in Ubud aan te komen in een heet en zonnig en droog Gili. Het was in Ubud zo vochtig dat de lakens van mn bed zelfs klam aanvoelde en ik mn kleding niet droog kreeg. Ik heb een laundry dienst hier mn was laten doen, ze strijken het zelfs voor je met een lekker geurend strijkwater.

De meeste mensen blijven hier maar 3 tot hooguit 7 dagen, er is namelijk niet veel meer te doen dan zonnen, snorkelen en duiken. Ik moest heel erg wennen om weer Nederlanders te horen en te zien, gek misschien,maar in Australië kom ik niet gek veel Nederlanders tegen, en diegene die ik tegenkom zijn aan het backpacken. Hier komen de Nederlanders voor vakantie. In de bungalow tegenover mij kwam een Nederlands sprekend Duits meisje, we raakte in gesprek en ze vertelde me dat ze graag wilde gaan duiken. Een discovery duik of introductie duik, het houdt in ieder geval in dat je tijdens die duik maximaal 12 mtr gaat en kan ervaren of je het leuk vindt ja of nee en wellicht je certificaat wil gaan halen. Ik wilde wel met haar mee en samen hadden we een duikschool uitgekozen. De volgende dag konden we al terecht om 1200u. We kregen een vrij lange uitleg van hoe en wat voordat we als eerst gingen oefenen in het zwembad. Onze instructeur heette Bonny (het was een man) uit Wales. Hij werkte sinds September vorig jaar in Gili en daarvoor 6 jaar in thailand. Hij legde het erg rustig en goed uit en in duidelijk sprekend Engels. We waren maar met zn 2-en dus alle aandacht op ons gericht. De informatie die je krijgt is veel!! het duizelde me een beetje. Alle do's and dont's worden uitgelegd. Alle gevaren en handgebaren. Ik kan je zeggen het zijn er genoeg, maar er zijn er maar 4 belangerijk en veel gebruikt. Er wordt uitgelegd hoe je je bril kan klaren onderwater zonder naar de oppervlakte te gaan, wat je moet doen als je je mondstuk verliest, wat je moet doen met water in je mond/monstuk. Hoe je moet bewegen in het water, hoe je lager gaat duiken en hoger, hoe je lucht in je wetsuit/harnas pompt en er weer uit. Hoe snel je naarboven mag zwemmen etc etc... In ieder geval hezen we in onze wetsuits,flippers en bril en gingen we het zwembad in. We kregen een riem met lood om ons middel en de duikfles op de rug. De duikfles zit in een soort vest wat je aan moet trekken. In dat vest zit een kraag waar je lucht mee inpompt om te blijven drijven en uiteraard lucht uitlaat om te zakken. Er wordt je uitgelegd dat je dat pompen absoluut niet mag gebruiken om snel naar boven te komen ivm luchtdruk in je longen bla bla. We gingen het zwembad in en moesten het lucht uit onze suits laten om vervolgens op onze knieeën op de bodem te komen. Dan ging hij een demonstratie doen zoals bv. Het klaren van je bril en daarna moesten wij het 1 voor 1 nadoen. Toen we klaar waren met zwembad gedeelte moet ik toegeven een beetje zenuwachtig te zijn. Hij had ons zo duidelijk op het hart gedrukt dat we nooit moesten stoppen met ademen dat dat slecht voor je longen was, en nooit alleen ineens naar de oppervlakte mochten gaan. We moesten altijd achter hem met zn tweeen 'zwemmen' en nooit te ver boven hem of onder. Door de zwaartekracht in het water kan je naar boven of beneden gedrukt worden, dit kan je voorkomen door je ademhaling te controleren. Haal je diep in en kort uit ga je naarboven en omgekeerd adem je diep uit en kort in ga je lager duiken...

Anyways; we gingen de boot op, halverwege de trip naar de duikplek kregen we de fles op en de flippers aan en kwam hij met de laatste aanwijzingen. We moesten achterover in het water laten vallen en zwommen naar een plek waar een boei lag, via het touw eronder begeleidde we onszelf naar beneden. Onze lucht werd uit de pakken geblazen en we gingen naar benee..Wow echt zo'n bijzondere ervaring om in zo'n open plek te zijn. Want wat is de onderwater wereld groot!! We zouden duiken tot ons zuurstof op was, dit duurde gemiddeld bij je eerste duik 40 minuten. We moesten goed letten op onze meter en hem alarmeren net voor we in het 'rood'kwamen. De eerste tien miuten loop je te hanissen met je balans. Althans ik, ik ging of te diep of te ver omhoog, ik ging vaak te snel met mn flippers en kwam voor mn instructeur te zwemmen die me dan weer terug trok. Uiteindelijk had ik het ritme te pakken. Heel veel vissen gezien, waaronder; clownsvis( finding Nemo), trompetvis,engelvis, zeeschildpadden, kogelvis en traffely. die laatste was groot! Groot en zilver van kleur, heel tof. Helaas ging het veelste snel..mn duikbuddy was door haar zuurstof heen dus werd de duik na 40 minuten afgebroken. Ik had zeker nog genoeg zuurstof voor een 20 minuten langer, maar dit was eenmaal de afspraak. Ik wil nu mijn Padi I gaan halen. Open water certifcate noemen ze dat. Weet nog niet hoe wat en wanneer. Na terugkomst hebben we gedouched en gelunched. De volgende dag ging Nadja terug naar het vaste land en ik ging een dag later.

Ik had al wat gekeken naar guesthouses in Sanur, de volgende plaats waar ik heen ging, maar alles zat vol of had geen optie tot online reserveren. Ik heb toen voor 1 nacht een hotel geboekt. Sanur is een toeristische badplaats wat niet heel groot is. Niet de mega drukte van Kuta, gewoon helemaal goed. De volgende ochtend ben ik op pad gegaan opzoek naar een nieuw verblijf, ik kwam langs KEKE-homestay waar mijn gids in Ubud het al over had gehad. Goedkoop, schoon en een lekker ontbijt. Ik had ze al een mail gestuurd vanuit Gili voor een reservering, maar ze zaten vol tot 1 September. Toen ik langs kwam aan de deur konden ze me toch voor 1 nachtje plaatsen. Helemaal leuk hier! Erg aardige mensen, ruime frisse kamer. Dichtbij de winkels en 15 minuten lopen van het strand. Ik heb uit eindelijk voor de rest van mijn reis hier bijgeboekt, even geen zin om weer te moeten verkassen. Ik moet nu wel elke 2 dagen van kamer wisselen omdat ze zo volgeboekt zijn, en 1 dag hadden ze helemaal geen plek, toen heb ik 1 nachtje bij een Zwitser op zijn kamer een matrasje op zijn vloer gelegd en 1 nachtje in Kuta geweest. Die Zwitser is van mijn leeftijd en ook aan het backpacken. Hij verbleef hier 4 dagen, ben met hem naar kuta geweest, heel gezellig gelounged bij een restaurant waar ze de cocktails in een wekpot serveerde.De kamers hier heb je in verschillende opties; met airco of fin, koud of warm water, 2 eenpersoonsbed of 1 tweepersoonsbed. Het ontbijt bestaat uit stuks toast, jam, fruit en een eitje naar keuze: gekookt, gebakken,geroerd. En dan thee of koffie. Dit alles voor maar 10 euro p.nacht. Er zitten hier heel veel restaurantjes en marktjes. Iedereen probeert je naarbinnen te krijgen. 'nice sarong for you miss?' ' You need taxi? Transport?' op een gegeven moment wel vervelend, maar tis niet anders. S'avonds om een uur of 5 begint er een avondmarkt. Dat bestaat uit kleding en eettentjes. Denk hierbij een een loempiakar waar ze allemaal bakjes en bordjes met eten op hebben: kip,tofu,boontjes,pinda's,sambal,vis etc. soort van rijsttafel. Je krijgt een bord met witte rijst en mag dan aanwijzen wat je op je bord wil. Keuze tussen warme of koude thee. Dan kan je kiezen voor takeway of ‘have it here'. Als je daar gaat eten zit je aan zo'n plastik campingtafel met een toiletrol als servet. Het eten is lekker, maar afgezien van de rijst lauw. Het wordt thuis bereid en dan s'avonds op de markt verkocht. Je betaald ook niet meer als 2,50-3 euro. Keuringsdienst zie je hier niet..

Ik ontbijt meestal tussen 9 en half 10 en lunch dan laat, om 4/5 uur. Daarna eet ik niet meer. Mijn darmen trekken dat niet en eigelijk heb ik niet meer nodig. Ik drink veel water en koffie en daar ga je vol van zitten. Uiteraard ook een biertje;) Ik loop zo'n 3 uur op een dag. De meeste resort hebben 2 ingangen; 1 aan de winkelstraat kant en eentje aan het strand. Halverwege de winkelstraat sneak ik bij een resort de ingang in om bij het strand uit te komen. Op die manier ontloop ik de winkelstraat en toeterende taxi chaffeurs. Dan loop ik langs het strand weer terug. Heel mooi stukje, je kijkt je ogen uit! Schitterende resorts!! Echte plaatjes. Super grote ook, met golfbaan etc erin. Die resorts hebben ook een stuk op het strand met strandbedden van hout, witte kussen en parasols..mooi verlichting onder de palmbomen sá vonds en ‘lakeien'die naast je bed staan met je verkoelende drankje. Veel Nederlandse gezinnen gezien en gehoord. Heel gek, ben ik niet meer gewend geweest afgelopen 6 maanden.

Ik ben hier ook maar even naar de kapper gegaan. Het is zo droog dat ik bang was voor een spontane bosbrand. Er zaten knopen in van al dat zoute water in combi met de wind bla bla. Er is best wat afgegaan. Heb het nu net over mijn schouders. Ik werd geknipt door een she-male volgens mij. Was geen zuivere koffie, wel grappig! Wat ook wel een lache momentje was toen ik naar de supermarkt ging en tampons ging kopen. Ik loop naar de schappen met ‘vrouwen'dingen en zie alleen maar de gevleugelde verbandjes. Toen ben ik iemand gaan zoeken die me zou kunnen helpen. Echter Engels spreken is lastig voor ze, en hoe leg je zonder dat het genânt wordt uit wat een tampon is?! Ze dachten dat ik een grote Tena Lady bedoelde, grappig moment. Geen tampons alleen..

Over de supermarkt gesproken, ze hebben hier aquaria met verse vis, heel zielig in een veelste klein en smerige bak, misschien is het een marketing idee om ze daardoor sneller te laten verkopen, ik weet het niet. Hier kan je dus ook verse/levende gamba's kopen. Leuk om te zien!!

Nu helaas nog maar een weekje hier en dan vlieg ik naar Darwin. Daar kom ik om 0300u aan in de ochtend en de volgende dag vlieg ik om 0630u weer naar Cairns. Daar ga ik opzoek naar werk voor 1á2 maanden. Daarna ga ik óf even naar Nieuw Zeeland of al richting Thailand en meer van Azië ontdekken. Ik moet het allemaal even zien! Is nog ver weg gelukkig.

Het is weer een lang verslag geworden!

Tot de volgende keer.

kus

Reacties

Reacties

Hanny

Bedankt Hel voor het gedetailleerde verslag. Je beschreef het duiken zo goed dat ik al lezende ook een beetje zenuwachtig werd of dat allemaal wel goed zou gaan! Wat maak je veel verschillende dingen mee, leuk he al die mensen die je ontmoet. Have fun, groetjes ook van Ron. Ps zeg daar even dat wij ook langs komen haha

Esther

Super verhaal weer! Kusssss

Saskia

Nice!! Ken nu vast de basis voor een duikles :)
Leuk dat t zo goed gaat, geniet!! Xx

Thea

Je kan wel schrijven hoor!! wat een mooi reis verslag.
je ziet het ook echt voor je.

groetjes,
xx Thea

Yvonne Besijn

Wat weer een prachtig verhaal, ik heb ervan genoten. Wat een ervaringen doe je daar op, die vergeet je de rest van je leven niet meer. Dat duiken moet wel prachtig daar zijn, en zeker de moeite waard dan om je brevet nog eens te halen als je in zulke mooie watertjes kan duiken.
Blijf genieten lieverd, dan doen wij dat ook van jou verhalen :)

Leen Van Mechelen

Leuke Bali-verhalen Helen, en heel herkenbaar :)
Het duiken ginder gaat er wel helemaal anders aan toe precies. Kreeg op mijn intro-duik in Australië bijna geen uitleg en was ook maar 20 minuutjes onder. Niettemin ook een super ervaring!
Nog veel plezier met de rest van je reis!
xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!