Helens.reismee.nl

Nieuw zeeland part 1

Dag allen,

Ik laat maar weer eens wat van mij horen, weer veelste lang geleden en veel gebeurt.

Ik sla even een stuk over anders wordt het te langdradig en saai, ik spring gelijk naar de dag dat ik in het vliegtuig stapte van Brisbane naar Auckland, Nieuw Zeeland. Dat was op 12 oktober in de middag. Ik vloog met China airlines wat altijd een soort melige bedoeling is aangezien die Chinezen geen of nauwelijks engels praten. Het is dat het op het ticket staat waar ik naartoe vlieg want verstaan doe je ze echt niet. De vlucht was kort maar onprettig met veel turbulentie, waar ik volgens mij alleen last van had want niemand keek angstig uit zijn ogen. Voor het eerst werd ik enigsinds zenuwachtig tijdens een vlucht.

Na 2,5 uur vliegen kwam ik in het koude Auckland aan. Mijn tas kwam gelijk al voorbij dus het ging voorspoedig...Dacht ik.. Overal op de luchthaven word je erop geattendeerd dat je geen fruit in je bagage mag hebben. Ook kreeg je tijdens de vlucht een passengerscard die je in moest voelen met vragen of je de laatste 30 dgn met dieren in aanraking bent geweest, in een rainforest bent geweest en of je wandelschoenen mee neemt het land in. Daar had ik 'ja'aangekruist. Ik kwam bij de douane en was er van overtuigt alleen maar chips in mijn tas te hebben. Het werd me nogmaals gevraagd door de beambte alvorens in mijn tas door de scan deed, en wat kwam eruit...1 sinaasappel.. NEEEEEEE

Ik schrok me kapot aangezien er een boete aan hangt van 250 euro. Mijn schoenen moest ik uit mijn tas halen en die werden goed bevonden. Ik werd apart genomen naar een kamertje en er werd me verteld te moeten wachten daar totdat iemand mij kwam halen. Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik zag 2 mensen discussieren met elkaar en werd vervolgens geroepen. Er werd mij gevraagd waarom ik die sinaasappel in mijn tas had en of ik de gevaren er van wel wist. Het werd me uitgelegd dat het ging om virussen en ziektes die o.a. fruitvliegjes overbrengen (probeer dan je lach maar te houden) en dat dat het land veel geld kost aan bestrijding e.d. Ik kreeg een formulier te lezen waar het nogmaals werd uit gelegd en hoe de boete uit betaald moest worden. Na het lezen moest ik mijn adres in Nederland geven en weer moest ik wachten. Ik zag ze weer praten met elkaar en uiteindelijk was het oordeel daar: Ik had geluk!!! Ze keken het door de vingers en kwam er vanaf met een dikke waarschuwing en mijn naam op de zwarte lijst. Pfffff wat een opluchting.

Uit eindelijk was ik pas tegen 8-en bij mijn hostel en ben meteen de hot tub (jacuzzi) op het dag in gesprongen wat echt een heerlijk gevoel was.

De volgende dag had ik afgesproken met een man die woont in Auckland en backpackers een slaapplek aanbied. Het klikte goed en hij kwam betrouwbaar over en had goede recenties op zijn website. Ben toen met een club naar een Indiaas festival gegaan war erg gezellig was. De dag daarna vertrok mijn bus naar Rotorua een plaatsje 8 uur rijden van Auckland. Van stad naar country site. Onderweg shitterende weilanden, bergen, heuvels gezien!Keek mijn ogen uit. Tijdens de busreis kreeg je een pakwerk te zien aan eventuele excursies in de buurt waar je afgezet kon worden. Ik heb toen zoals de meeste gekozen om naar de movie set van the Lord of the rings te gaan. Het gedeelte waar de Hobbits leefde. Het was een hele interessant en indrukwekkende tour als je de fims gezien hebt. Begin van de avond kwamen we in Rotorua aan waar ik maar 1 nachtje verbleef dus weinig van gezien. Staat bekend om z'n geisers e.d. wat ook goed te ruiken was (rotte eieren). Dag daarna naar Taupo; Taupo is een grote plaats een het bekende Taupo meer. Ik had gepland om vanaf daar een wandeling van 8 uur te gaan doen, door bergen en besneeuwde toppen. Leek me zo gaaf! Helaas kregen we te horen dat het gecancelled was ivm slecht weer. Te veel sneeuw en wind. Er zijn afgelopen jaar daar al 4 mensen om het leven gekomen die zijn verdwaald tijdens een onguided tour. Ik had nog 1 kand om de tour te doen vanaf een andere plaats. Ik had geluk!! Vanaf Tongaririo National park ging het wel door! Ik moest 's ochtends om half 8 bij de organisatie zijn om gepaste kleding te krjgen: waterdichte broek, ski-jack, handschoenen, zonnenbril en een warme muts. Daarna gingen we met een busrit van 25 minuten richting de bergen. Er werd ons verteld dat de route maanden plat was gelegd ivm de vulkaan uitbarsting afgelopen augustus. De dag ervoor was de eerste groep weer op trekking geweest maar kwam door het hevige wind niet helemaal tot op de top van de berg. Voor ons zou het nog een twijfel geval worden, wat later op de dag een 'ja'of een 'nee'zou worden. Gepakt en gezakt met je lunch, water en een ijs-bijl gingen we op pad. Eerst nog door het zand langs stromende beekjes maar later in metershoge sneeuw met je muts tot over je oren van de kou. Wat een ervaring!! Wat een uitzichten. Het was helemaal geweldig en spannend! Je liep over stukken waar je wegzakte tot je knieën in de sneeuw met recht van je een steile berg en links de afgrond. We hebben het gered tot de top! Zwaar maar zeker de moeite waard. Om de terugreis langs de nog stomende vulkaan, al het as en ravage gezien. Om 5 uur zaten we op de terug reis naar het hostel met gloeiende wangetjes van kou en te veel zon.

De volgende dag regende het de hele dag, dus voor de tv gehangen met stijve spieren en nu ben ik in Wellington de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Hier verblijf ik 2 nachten bij Michael ook een host. Morgen naar een museum en dan helaas 2 dagen later op terugreis naar Australië voor 4 dagen. Gek om de warmte weer in te gaan. 1 november vlieg ik naar Thailand.

Nieuw zeeland heeft me echt gegrepen en had graag een maand Australië in willen ruilen voor een maand langer hier. Ga zeker ooit nog eens terug!

Volgende verslag zal vanaf Azië zijn!

Kuss

Reacties

Reacties

Ron en Hanny

tjeetje wat een gedoe met die sinasappel, kan me die NEE zo voorstellen toen die uit je koffer kwam. Geluk joepie geen boete! Boeiend land, afwisselend. Mooie foto's, ciao ciao

Nathalie

Wat een heerlijk verhaal. Geniet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!