Helens.reismee.nl

Back to the 90's

Ik heb weer veelste veel te vertellen! Ik zou hier onderhand wel wekelijks een nieuwe updatekunnen plaatsen met alles wat ik mee maak.

Zoals jullie waarschijnlijk al weten zit ik nu in Thailand! Alweer 2 weken, tijd gaat zo hard. De laatste 5 dagen van mijn Australië reis heb ik in Sydney gezeten en wel heel luxe! Ik had via een website een host gevonden die 'couchsurfers' een gratis bed/bank aanbied in hun woning. De Spanjaard Guillermo die al 2 jaar in Sydney woont had me opgehaald vanaf het station in Sydney en bood een matras aan in een 1 kamer appartement op de 9e verdieping met een schitterend uitzicht op de haven met het Operahuis en harbourbridge in het zicht. Ik kwam in het weekend aan dus hij was vrij, samen gegeten en wat leuke plekjes van Sydney gezien. Spaanse kookles gehad, dus erg gezellig! Op maandag ging hij op zakenreis naar Melbourne t/m vrijdag en ik mocht gebruik blijven maken van zijn appartement!!! Helemaal geweldig natuurlijk! Heerlijk een eigen bed,keuken,toilet en douche. Er zijn 2 avonden 2 meiden bij me komen eten en borrelen die ik eerder ontmoet had. Kan niet anders zeggen dan dat dit een prima afsluiting was van mijn Australië avontuur.

Ik had een airportbus geboekt naar de luchthaven en vloog om 10u 's avonds. We werden weer heerlijk volgepropt met rijst en noodles en daarna een afzakkertje genomen om te kunnen slapen. Om 4u kwamenik inTaiwan aan en om 6.30u vloog ik weer door naar Bangkok. Weer een hele reis maar alles was goed gegaan. Geen zoek geraakte bagage of sinaasappels deze keer.

Het was weer een deja vú toen ik op Bangkok was en ineens realiseerde ik me dat ik Australië uit was en niet meer terug ging. Toch mijn thuis geweest voor 9,5 maand. Na het ophalen van de bagage heb ik de skytrain genomen. De goedkoopste manier van reizen en net even iets avontuurlijker dan een taxi die je van A tot B brengt. Ik was overigens om 10u weer geland lokale tijd en ben vanaf het station gelijk maar een toeristen bureau ingedoken. Daar kwam ik uit met gelijk een volledige planning voor de aankomende 3,5 week. Ben dus in Bangkok gestart daar heb ik 4 dagen gezeten. Mijn lonely planet had qua accomodatie aangegeven dat op Kho San road de meeste budget guesthouses zitten, toen maar een tuk-tuk genomen die kant op. (tuk-tuk= een scooter met een bak achterop waar je in zit). Kho san road is onwijs druk!! Overal mensen en honden, stinkende uitlaatgassen, barretjes en hostels. Ik was erg lui geworden van de reis dus het kon me weinig schelen! Ik ben de eerste de beste ingedoken en een kamer geboekt. Ik heb daar 3 nachten geen oog dicht gedaan maar had geen zin weer te verkassen aangezien het maar om 3 nachten ging. De muziek van buurman links en rechts mixte door elkaar en je kon tot 6 uur in de ochtend er van genieten.

In Bangkok heb ik uiteraard wat markten bezorgt, grote warenhuizen en tempels. Zo leuk om te zien hoe primitief het er hier aan toe gaat. Een grote wokbrander, plastik campingsetje en een toiletrol als servet. Het eten is goddelijk!! en super goedkoop. Even slikken soms om te zien dat vlees en vis vaak ongekoeld op schalen liggen in de zon en ook nog eens niet afgedekt. Vliegen slaan ze letterlijk weg met een vliegenmepper. Ik heb alle ingewanden voorbij zien komen van magen, levers, niertjes tot tong. Van levende palingen in een plastik zak tot gefrituurde insecten.

Chiang mai was mijn volgende missie, een plaatsje in het noorden van Thailand wat minder massaal is dan Bangkok. Het is een rit van 12 uur dus je gaat met de nachttrein. Alsof de tijd is stil gestaan. De trein ziet er vanbinnen uit alsof het jaren in het spoorwegmuseum heeft gestaan. Toilet ruikt naar de dierentuin, maar de bedden slapen heerlijk! Toen we in de ochtend aankwamen op het station in Chiang mai had ik deze keer gekozen voor een guesthouse die wat rustiger gelegen was. Heerlijk ontbijt 'sochtends van een grote bak yoghurt met vers fruit en muesli en dat voor nog geen 2 euro. In Chiang mai ben ik naar een hele grote markt geweest vol met kleding, handwerkjes, eten en muziek. Zwart van de mensen is het hier! Ook nog een tempel bezocht op een heuvel waar je een mooi uitzicht over Chiangmai had. Bijna nog ruzie gehad met een vrouw die in een tempel zat en me vervloekte toen de flitser van mijn camera afging.. Hopen dat ze geen voodoo beheerst.

Na een paar dagen Chiang mai ben ik naar het plaatsje Pai gegaan, een soort van Jamaica op zn Thais. Alles is hier relaxed, Bob Marley gehalte. Muziek die gedraaid wordt komt uit de jaren 90, tijd heeft duidelijk stil gestaan hier en het ziet er naar uit dat het zo blijft. Het heeft iets magisch, alsof je altijd een twintiger kan blijven. Hier komt alles goed, neem een koffie of een emmertje vol met drank en geniet van reggae tunes. 'S avonds wordt het dorp wakker en wandel je tussen kleine steegjes vol lampionnen, geur van wafels en gitaarspelende mannen. iedereen eet! Dat is in Thailand het belangerijkst! Dat is aan mij ook wel besteedt.

Heerlijke geurende curry's, dampende noedelsoepjes en gegrilde banaan. Fruitshakes, saté en Pad thai. Naar gewenst pittig, maar altijd hoog op smaak!! Yes! Hier kunnen ze koken. Naast het bekende Thaise koken heb je ook de bekende massage's. Met of zonder 'happy end' vrouw, man of she-male. De klassieke Thaise massages worden met drukpunten uitgevoerd, met kleding aan op een matras op de vloer. Geen massage olie, dolfijnenmuziek en kaarslicht.

Ik heb net mijn eerste voetmassage gehad. Een volledige thaise body massage durf ik hier niet aan ivm mijn rug. Ze gebruiken namelijk naast hun handen ook hun ellebogen, voeten en hun hele gewicht. Voetmassage was echt geweldig! Het leek wel alsof ik daarna kon vliegen zo los voelde ik me. Ook dit is niet duur! 6-8euro voor een uur.

Vandaag heb ik ook een super gave avontuurlijke tocht gehad op een gigantische olifant!! Ik werd opgehaald met 4 andere mensen en afgezet bij een olifantencamp. Daar stonden 3 olifanten, 1 van 30jr, 1 van rond de 40 en de oudste en grootste van 53 jaar. Ze zitten ( ah zielig) met 1 voet aan een (losse) ketting. Je kreeg totaal geen uitleg en er werd een tros bananen in je handen geduwd en naar de olifanten gebracht. Die pakte het dan met je slurf. Dan moest je je hand op je rug doen zodat ze slurf om je heen krulde wat leuk was voor de foto. Maar het was echt wel ff 3 x naar adem happen en slikken want ze zijn gewoon groot! en die slurf ook en die ogen ook!! In Nederland zou je toch wat meer voorbereid worden..haha. Daarna kwam de grootste uitdaging. Op de rug van de olifant klimmen. En ja hoor, ik was de klos. Ik mocht op 'grandpa'oftwel de grootste!!! Geen trapje, geen mandje om in te zitten, 'nee' de voet van de olifant als opstap, de oren om omhoog te trekken en een deken om op te zitten. Het was echt rete moeilijk!! Je moet echt hard aan die oren trekken en op zulke momenten denk je even aan National geographic waar je olifanten agressief ziet rennen. Maar het lukte en de olifant bleef rustig. We hebben een uur op een traag tempo door bossig gebied gelopen waarna we uit eindelijk bij een rivier kwamen..Je snapt hem al. Wat doet een olifant met water?? Juist! Je werd compleet onder gespoten met water en uit eindelijk ging de olifant ook helemaal het water in en gooide je op commando van zijn baasje van zijn rug af en dat tot 3 x toe. Dan ging de olifant weer zitten en klom je weer op zijn rug etc etc. Onzettend leuke dag gehad en heel indrukwekkend. Totaal niet het gevoel gehad dat de olifanten slecht behandelt werden en het voelde ook niet als een mega commerciele attractie. We waren tenslotte maar met 3 olifanten en ik was de enige die alleen zat.

Om een lang verhaal niet nog veel langer te maken ga ik afsluiten. Overmorgen vertrek ik naar Laos voor 10 dagen, daarna via bangkok naar de eilanden van Thailand om o.a. te gaan duiken en nog een kleurtje op te doen alvorens ik weer in het koude NL kom.

Tot schrijfs wat hoogstwaarschijnlijk mijn laatste verhaal zou worden.

Kus

Reacties

Reacties

Annie en Toon van der Linden

Beste Helen,Fijn om te lezen wat je allemaal meemaakt.Indrukwekkend (de Olifant) de verschillende gerechten,het slapen,de contacten,de vervoersmiddelen en dat je na 9.5 mnd.uit Australie weg ging.Het ga je goed.Hartelijke groeten.

Thea,

Hai Helen,

Het was weer een schitterend verhaal. ik zie er geen foto"s bij... klopt dat??

Groetjes tot hoorns..
Thea

Joyce

Hey Helen. Wat en tof verhaal weer! En wat een raar idee dat je al 9 maanden weg bent. Tot gauw maar weer!

Aller liefs uit Holland. (zat ineens met blöf in mijn hoofd)

Hanny

Geweldig wat een verhaal wauw wauw. Wat mooi om mee te maken. Ja wat eenvoudig en gelukkig leven die mensen, en eten, allemaal lichtverteerbaar, dus je blijft eten en zij eten maken, zoo gezellig eigenlijk, zo voorpelbaar, zo rustig, geen tikjes van magnetrons geen gescheld en gestress in de keuken, die heb je vaak niet eens he Helen. Jij zit ook nergens mee met die olifant brrr, en dan ook nog spelen met ze in het water ja hoor, doen we even we klimmen gewoon weer op die rug haha.

Hanny

veel plezier en dank weer voor je verhaal, dat heel beeldend is, zeer w.s. een klein gedeelte van de indrukken, de geuren de way of live daar take care.
Groetjes van Ron

Anneloes

Klinkt te gek Hel! Geniet er nog even van!

Kussen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!