Helens.reismee.nl

Roadtrip

Hey daar,

Na wat foto's op de site gezet te hebben, hier ook weer even een verhaal erbij.

Zoals jullie vorige keer gelezen hebben ben ik eind Maart 'on the road'gegaan met Anne Ties,Clint en Ulli.

HIER ONS AVONTUUR:

Na de camper ingepakt te hebben zijn we inkopen gaan doen bij de Aldi want die hebben ze in dit gedeelte van Australië nog wel. Gepakt en gezakt zijn we toen de weg op gegaan richting het begin van de 'great ocean road'. De jongens sliepen in de camper en Ulli en ik hadden een tent gekocht van jawel de Aldi. Een 6-persoons nog wel! die was net zo duur als een 2-persoonstent van 'Katmandu'. Een 6 persoons is wel makkelijk om de backpacks in te leggen en later op de trip ook handig om al zittend met z'n alle een serie te kijken.( Hier later meer over). Na de ocean road zijn we naar de 'Grampians'gegaan een schitterend national park/natuurgebied met vele wandeltochten door heuvels en bergen en watervallen. Op de toppen van de bergen had je hele mooie en vooral rustgevende uitzichten op de boomtoppen, had daar wel een paar uur kunnen zitten.

We hebben een nachtje geslapen daar op een rest area, dit is een gebied/plek waar je gratis kan overnachten. De enige faciliteiten die er soms zijn is een tiolet (een gat waar je nummer 2 of 2 in doet vol vliegen) een ton met regenwater om de afwas te doen en een picknicktafel.

Het was een soort Beekse Bergen safari idee daar, er sprongen wat Kangoeroe's rond en er waren overal picknicktafels en fireplaces waar op gebarbequed werd, heel gezellig.

We kwamen uiteraard een groep Nederlanders tegen die een vuurtje hadden gestookt en als echte padvinders hun stukje kangoeroe aan het roosteren waren. Ze haddenhet stuk vlees opgerold op een houtentak en draaide die elke 10 min om. Pof aardappel erbij en een maiskolf, helemaal goed. Wij aten pannenkoeken...Het was de 2e nacht van de trip en ijs ijs ijskoud!! Konden het niet warm krijgen, slecht geslapen dus.

De volgende dag sliepen we ook op een rest area een een heel mooi Canadees-achtig meer tussen de heuvels. Ik weet niet of jullie snappen wat ik daar mee bedoel, maar jullie weten vast van tv hoe mooi Canada is met die gladde meertjes en kabbelende rivieren in no-mans-land. Zo iets was het dus. Er was ook een schoolkamp daar die aan het kayakken waren en s'avonds dus hun eige eten moesten bereiden op een vuurtje, dat werden ook pofaardappels en bonen uit blik, hoop gekiegel van de meiden en erg alternatieve kampleiders. Wel grappig. Ik heb nog een poging gedaaan daar op m'n eigen vis te vangen maar helaas. S'ochtends hebben we op het nog smeulende vuurtje ons broodjes getoast met toen nog verse tomaat en pesto ( werd een week later pindakaas en jam ter bezuiniging).Helaas die nacht ook te koud, terwijl op mn slaapzak staat tot -15 graden prima te gebruiken..Gelukkig de volgende dag een camping opgezocht met een warme douche!

Anne ties heeft zijn laptop mee vol met films en serie's voor de koude donkere nachten. We raakte alle verslingerd aan de serie 'How i met your mother' een komedie uit de VS. Na het avondeten gingen we met ons kopje koffie in te tent een paar afleveringen kijken.

In Adelaide hadden we een hostel geboekt, heerlijk weer even een normaal bed ipv een slaapmatje, heb heel lief van Albert een inflatable slaapmatje geleend, maar er gaat niks boven een matras.We verbleven een kwartier lopen naar het centrum in een gemoedelijk hostel 'my place'met een groot balkon waar je heerlijk in de zon kon zitten einde van de middag want overdags was het te warm. We hebben daar uiteindelijk een week gezeten. Anne ties had nog wat werk te doen voor Nederland dus die ging had een computer nodig met internet. Het was wel even lekker weer een week ergens te zitten en niet altijd die auto in te hoeven.Want dat was alles behalve comfortabel. Er konden maar 2 personen zitten. En 2 moesten er op een matras liggen die over de breedte van de auto lag. Je werd dus tijdens het rijden alle kanten opgeschudt en moest je hoofd de hele tijd omhoog houden om wat te kunnen zien van de rit, dus vermoeiend.

Adelaide is heel alternatieve stad omringd door heuvels. Heel anders als Melbourne dat druk is met verkeer etc. Ik heb hier nog een hike gedaan wat vanuit het hostel werd georganiseerd van 2,5 uur. Heb daar mn eerste koala van dichtbij gespot.

Het is grappig en soms moeilijk te zien hoe mensen koken en wat ze eten. Sommige 'bakken'hun vlees of groenten in de pan zonder olie/boter of wat voor vetstof dan ook omdat dat dan te duur is ofzo. Ik moet me dan echt inhouden om niet even een klontje boter ergens in te doen. Over eten en koken gesproken. Je hebt in Australië 2 grote supermarkten de Woolworths en de Coles. De Coles is de C1000 en de WW de Jumbo zeg maar. Beide hebben ze 'huismerken'maar zijn ontzettend duur met vers produkten. Paprika's of capsicum zoals ze dat hier noemen zijn rond de 7 euro per kg! Champignons 8 euro. Vlees: kipfilet 6 euro p/kg. Lekker brood ( donker volkoren) 5 euro voor een hele. Jullie kunnen dus wel nagaan dat er vooral veel pasta en rijst gerechten worden gegeten.. Als ontbijt muesli met langhoudbare melk en smiddags een broodje pindakaas. Het wend wel!

Na Adelaide zijn we met z'n 3-en verder gegaan want Ulli had een vlucht naar Perth te pakken. We sliepen elke dag op een rest area en gingen 1 a 2 keer per week op een camping staan om te kunnen douchen. Zuid en West Australië is zo anders qua natuur als het Oosten. Veel droger, stoffiger en uitgestrekter. Beetje western idee, mensen zijn heel behulpzaam maar lopen wel een paar jaar achter zeg maar. Veel roadhouses gezien waar je koffie krijgt uit een filter apparaat en ze het woord crema laagje niet kennen. Leuke mensen ontmoet die een stuk land hebben waar je op mag staan. Op 1 plek stonden we alleen, tussen de schapen en de eucalyptus bomen waar koala's inzaten, super mooie omgeving. Daar hadden we een kampvuur gemaakt met jawel een vuursteen en kangoeroe en pof aardappel gegeten. Was een hele leuke dag.

Naast een roestige en stoffige Westen heb je ook ruige zeeën en rotspartijen! Water zo blauw en helder. Ik was op een dag in de zee aan het staren vanaf een rotspartij, zie ik ineens een vin voorbij komen heel dichtbij! Gelukkig van een dolfijn en niet van een witte haai! Over 'jaws'gesproken..We zijn ook een nachtjje bij het plaatsje Port Lincoln geweest, bekend om de cage diving met de witte haai. Overal zag je posters en billboards van die grote bek met puntige tanden. Ik wou het heel graag doen, maar het was me te duur ($500). Daarbij had ik foto's gezien van een jongen die het gedaan had, en vond het best tegenvallen.

Wel heb ik met dolfijnen en zeeleeuwen gezwommen, heel tof!! Die zeeleeuwen zijn heel speels en vliegen door het water heen. De dolfijnen waren iets minder gehumeurd en zwommen de hele tijd weg. Wel een hele ervaring!

Ik heb nog veel meer gezien en meegemaakt, maar het wordt een beetje langdradig..In ieder geval zit ik nu in een hostel in Albany, de jongens zijn weer verder en gaan tot Perth, ik hoop hier werk te vinden binnen 3 weken, anders ga ik met de bus of vliegtuig naar Perth en vandaar werk zoeken.

Keep u posted

Reacties

Reacties

Hanny

Echt niet langdradig hoor Helen, avontuurlijk en afwisselend!! Ik geloof zeker dat je nog meer meegemaakt heb. Lijkt me trouwens heerlijk zoveel buiten te zijn. Mooi verhaal, thanks!

Thea

Leuk verhaal, inderdaad niet langdradig, sommige dingen had ik al van je gehoord,sommige dingen ook niet.
ik vind het wel heel avontuurlijk zo'n reis die je maakt en spannend, je weet nooit wat je tegenkomt!!!!
groetjes en kusjes uit Geldermalsen

Nathalie

Heerlijk om je verhalen te lezen. Have fun! X

Ineke

Ik heb genoten van je verhaal .het verveelt me niet .Blijf schrijven geweldig.dikke kus .

Bas

Zeker leuke verhalen. Maar wat zou ik na mijn examen dit graag ook doen. Maarja, kan nie. Veel plezier and keep us poted ;)

Saskia

Helen! Wat heb je weer veel meegemaakt, heerlijk.
Gelukkig evenaren de ervaringen het hoge voedsel niveau ;)
Geniet er nog van en succes met het zoeken van 'n job!
xx

Rob

Hee zus, Leuk om je verhaal hier zo te lezen... Mooie ervaringen allemaal die je de rest van je leven mee draagt. Geniet ervan xx rob

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!