Helens.reismee.nl

Fremantle+tour

Dag lieve mensen,

Hier ben ik weer even! Heel veel te vertellen, maar probeer het zo kort en smakelijk mogelijk te schrijven.

Na Albany verlaten te hebben na 7 weken ben ik in de bus gestapt naar Fremantle, een busreis van 6uur, zag er een beetje tegenop, maar viel reuze mee! Ik moest om 0845u aanwezig zijn bij het oppik adres, het was gelukkig tegenover het hostel waar ik verbleef, scheelde weer een stuk shouwen met mn backpack. het was een grote touringcar met ruimte zat! We waren maar met z'n 10-en ofzo, dus ik had 2 stoelen voor mij alleen. Ik had mn ipod in, thermoskan met thee en mn lunchpakket, dus er kon niks meer mis gaan. Uit eindelijk kwamen we om 1500u aan in Perth(oost), daar moest ik de trein pakken naar Fremantle (Freo genoemd voor de locals). Freo is een kleine stad een de zee, en staat dus volledig los van Perth. Perth city is 25 min met de trein. Eenmaal in Freo aangekomen ben ik het centrum in gelopen en 10 min later was ik aangekomen bij mijn nieuwe verblijfadres voor de aankomende week; Pirates backpackers.

Heel klein, mooi hostel met een binnentuin met een schommelstoel/bank. Een veranda en een poultafel. Na mij ingeschecked te hebben ben ik gaan neer ploffen in de schommelbank om even te genieten van de zon, die had ik al even niet meer gezien...Maar de rust was snel weg; 'Hey, how are ya?, my name is Vaughn, the owner of this place, who are you?' Hij was bezig om het meubilair in de tuin wat te verschuiven en vroeg me om mee te helpen, na 30 min heen en weer geschuif werd ik vervolgens aan mensen voor gesteld in het hostel en werd ik getrakteerd op een biertje. Bijna iedereen in het hostel heeft een fulltime job en zitten er al enkele maanden tot zelfs 8 maanden! Ongelovelijk. Dat zijn voornamelijk mensen uit Europa die de crisis zijn ontvlucht en hier hun zakken komen vullen. Ik ben hier ook Clint weer tegengekomen, die jongen waarmee ik een maand heb gereisd met zijn camper. Hij zit inmiddels al 5 weken in Freo en was het wel een beetje zat. Hij heeft 4 weken een appartement gehuurd samen met Anne Ties, voor een prikkie! Met dakterras! Helaas moesten ze eruit en was hij weer overgeleverd aan het hostel leven. Die appartementen oftwel shared rooms zie je veel in Australië. Je moet het zien als een soort studentenhuis. 3 slaapkamers met een gezamelijke keuken en living die je dan deelt. Je hebt je eigen slaapkamer. De prijs ligt net onder de prijs van een hostel dus helemaal prima. Ideaal als je ergens voor langere tijd wilt verblijven.

Maar even over Freo; Ik heb mijn ogen uit gekeken hier! Een paradijs voor een bourgondiër als ik. Een straat met alleen maar; restaurants,café's,barretjes en terrasjes. Buiten het centrum was de haven. Schitterend!! Heb menig keren hier gelopen en koffie gedronken met zicht op vissersboten en grote vrachtschepen, over de koffie hier gesproken, super lekker (duur) en mooie cappucino's. Latte art wordt hier overal toegepast.

Ook hier vele marine musea, waar Nederland een grote historie/naam in heeft. Denk aan de Batavia etc. Naast de haven heeft Freo ook meerdere stranden waar je met een gratis shuttle bus naartoe kan. Helaas was het net te koud om hier een dagje neer te strijken.

Ook had hier Vaughn opgevangen dat ik kok was, en kwam met de vraag of ik een avond wou koken. Ik had er totaal geen zin in, maar 'nee'ga je niet zeggen, dus prima! Hij had nog wat mensen opgetrommeld, dus we waren met z'n 5-en. Hij zou voor mij betalen, en ik mocht bepalen wat te gaan koken. Hij zou wijn meenemen. Ik had zin in vis, dus heb een risotto fruit de mer gemaakt, met daarnaast bruschetta's. Het was uitendelijk erg gezellig erg èn heel leuk met een meisje uit Californië gesproken. Die in de U.S werkt als ocean/marine onderzoek iets. Kwam op neer dat ze kreeg betaald om te duiken en daardoor de meest mooie dingen en dieren heeft gezien. Gezwommen met walsvissen, haaien gezien..etc.. Ik heb met open mond naar haar geluisterd. Wat een wereld baan. Maar wat zij ook zei. Je raakt er wel aan gewend, het wordt normaal. Dat is ook zo natuurlijk.

Ben nog een avond uit geweest in een hele grote club. Met meerdere zalen, disco/club/trance/r'n'b. Kapot gelachen die avond. In Aussie lopen ze een beetje achter. De DJ draait hier nog steeds; Sisqo 'thong' en andere ouwe nummers, waarbij iedereen uit z'n plaat gaat. Er werden ook dance battles gehouden. Voor de wat oudere die niet weten wat dit is. Dan gaat iedereen in een kringetje staan, en in het midden laat iemand zijn of haar dans moves zien. Dan komt er een ander in de ring die denkt beter te zijn en laat de zijne zien etc.. Inprincipe gaan alleen de echt goeie dansers de ring in, nou hier sloeg het werkelijk waar nergens op. Wat dat betreft is Nederland wel wat verder. Wat ook opvallend is, is dat de meiden erg sletterig en schaars gekleed zijn. De jurkjes/rokjes zijn zo kort dat ze niet eens hoeven de bukken om de hammetjes te zien zitten. Daarbij extra large hakjes waar ze niet op kunnen lopen. Hilarisch als ze dronken zijn!! Wel een fijn ding van Ozzie is, dat je hier iemand kan aantikken (per ongeluk) zonder gelijk een boze reactie te krijgen. 'No worries'.

Anyways, een week gaat snel. Heb het goed naar m'n zin gehad in Freo, en had nog wel een weekje langer willen blijven. Maar ik had mijn boeking al gemaakt voor mijn tour naar Broome!

16 Juni om 0700u werd ik verwacht bij de busplaats in Perth. Moest dus om 0500u mn bed uit, onbijten en de trein van 0600u pakken naar Perth. Om iets over half 7 was ik op de plaats waar ik moest zijn, iedereen van de tour kwam om 0700u beetje binnen druppelen. we waren met zn 12-en. We zaten dus in een camperbus zeg maar. Met daarachter een een soort van boedelbak aanhangwagen voor de bagage. Onze gids heette 'Lockie' een Australiër van 26 jaar. We reden om half 8 weg ongeveer richting de eerste stop Lancelin om te gaan sandboarden. Ik zag even de groep kort voorstellen: 2 Italiaanse zusjes (tweeling) van 21 jaar, zaten al 1,5 jaar in Oz. Een engels stel van 24, een engelse vrouw van 28, een ovderduidelijk lesbisch stel uit Australië van midden 40 schat ik. Een Braziliaanse van 20, een Vlaamse van 32, en 2 Duiste jongens van midden 20. Gelukkig geen 18 jarige zuip en feest mensen. Als eerste gingen we naar 'sanddunes'oftwel zandduinen in Lancelin. Het was erg bewolkt en regenachtig toen we opweg gingen, maar gelukkig klaarde het op. Je kreeg een soort van snowboard mee, waar je op ging zitten en van de heuvels afroetst. Leuk om te doen, en je gaat hard! Je ziet tot je bilnaad in het zand na afloop. Na zo'n 1,5 uur zijn we doorgereden naar de 'Pinnacles' dat zijn een soort van verharde zandsculpturen die uit het niets opduiken (zie foto's). Volgens de aboriginals zijn het de vingers van kinderen die daar zijn gedood door duivelse krachten. Na de lunch zijn we doorgereden naar 'Horrocks'waar we een appartementen complex hadden aan zee, helaas kwamen we in het donker aan, dus zagen we niks, en de volgende ochtend om 0500u weer vertrokken in het donker. in ieder geval samen gekookt en gegeten.

De volgende ochtend dus vroeg vertrokken naar 'Kalbarri'national parc. Hier hebben we wat gewandeld en kon je optioneel 2 x een abseil doen. Heb dat niet gedaan, vond het het geld niet echt waard. Ik heb de foto's van iedereen gemaakt. Na de lunch zijn we doorgereden naar 'shark bay'oftwel shell beach. Een strand bezaaid met schelpen, mooie zonsondergang gezien, wat foto's gemaakt. (p.s. Willeke, ben erg blij met mn camera!). Na shark bay doorgereden naar Monkey Mia resort. Een erg mooi hostel met schone ruime kamers. Monkey mia als plaats is schitterend, alsof je op een tropisch eiland zit. Hier zijn we einde vd middag aangekomen. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan, om naar de dolfijnen te gaan kijken en hopelijk te mogen voeren! 3 x per dag tussen 0800 en 1200u worden 'wilde'dolfijnen gevoerd vanaf het strand. De dolfijnen weten dat precies dus komen rond die tijd aangezwommen. Je kan je voorstellen dat het dus zwart is van de mensen die een glimp op willen vangen of zelfs uitgekozen willen worden om zo'n dolfijn een visje te voeren. Er komen 3 vrijwilligers het water in met emmers met vis. Elke dolfijn krijgt er 6 per dag. Er waren zo'n 5 dolfijnen om 0800u. Ik ben 1 van de gelukkige geweest die eruit gepikt werd om met een kleine meisje een visje te voeren. Heel tof! Daarna zijn we een catamaran opgegaan, die gereserveerd was voor onze groep. We hebben naast dolfijnen, zeeschildpadden en zeekoeien gespot. Het was heerlijk weer, om de terugreis naar het strand mocht je als je wou in een net zitten/liggen achter de boot. Niemand wou, dus ik ben gegaan, uit eindelijk volgde de rest. Lekker verfrissend!.

De volgende dag 'coral bay'zoals de naam al doet vermoeden heb je daar veel koraal. Na onze snorkel gear gehaald te hebben zijn we een dag weze snorkelen. Super tof! heel veel koraal gezien, helaas niet felgekleurd, wel heel groot. Mooie vissen gezien: papegaai,koraalvis,snapper etc. En tot mijn grote geluk een zeeschildpad. Ik was helemaal in mn element. En weet nu zeker dat ik mijn duikbrevet wil gaan halen. De volgende dag zijn we naar Exmouth gereden, dat staat bekend excursies in en om het water. Het is het seizoen van de walvishaai. Deze vis kan 12 meter worden! Zuiverd koraal uit het water. Ik wil kijken of ik het in Azië kan gaan doen. 3 mensen van de groep zijn op die excursie gegaan, de rest is gaan snorkelen in het meest blauwe water ooit. Helaas geen manta's gespot, wel maanvissen, zee-komkommers en kleine roggen. We verbleven in een mooi resort waar ook een hotel aanvast zat met zwembad. S avonds een drank spelletje gedaan, dan moest natuurlijk wel een keer. Erg gelachen! Helaas had de gids de volgende dag last van een kater, dus gingen we later weg dan normaal, en hebben hierdoor een ding geskipt in ons programma ( een wandeling langs een creek).

We zijn naar nog een National park gegaan; Karijni. Schitterend daar!! Hele mooie 'wandeling'klim gemaakt. Soms best wel eng, je moest klimmen en daarbij uiteraard goed je grip houden. Maar zodra je schoenen nat worden is die grip weg. Ik heb dus wel wat blauwe plekken opgelopen. Het was fris voor de tijd van het jaar, normaal schijnt het warm te zijn, dat je echt behoefte hebt aan een duik in meertjes die tussen de bergen zijn. Maar ik moest en zou toch gaan zwemmen. Heb dat dan ook gedaan met nog 1 diehard. Koud!! Maar super tof en helder. We verbleven in super grappige,luxe tenten (zie foto's) met stapelbedden erin, maar geen licht! Hier kwam mijn zakmes met licht goed van pas die ik van Koen en thomas heb gekregen. Je moest naar buiten uiteraard om te douchen of naar het tiolet te gaan. Eten was ook buiten. In de dessert want zo kon je het wel noemen, wordt het koud zodra de zon weggaat. We dronken dan ook warme chocolademelk voor we gingen slapen. Ik moest daardoor helaas snachts naar het toilet. Lang uitgesteld, maar toen ik ineens begon te dromen dat ik moest plassen werd het tijd om te gaan. Best griezelig, want er loopt hier genoeg 'wild'rond. Niks gezien..

Ná zo'n ander halve dag in Karijni te zijn geweest zijn we richting' Pardoo' gereden. Een mijnersdorp in the middle of nowhere. Hier was een groot roadhouse waar een meisje van de groep een tijdje zou gaan werken. Hier hebben we in 'swags'geslapen. Dan zijn grote slaapzakken met een kleine matrasje erin. je kan er helemaal in verdwijnen en dicht ritsen. Je slaapt dus buiten onder de sterren. Erg mooi. De sterrenhemel hier in Australië is niets te vergeleken met wat je in Nederland ziet. Alles lijkt zoveel groter en dichterbij. De melkweg is ook duidelijk te zien.

De volgende dag een ontbijt op 'eighty miles beach' en doorgereden naar het eindstation Broome. We verblijven hier in Kimberly's resort (hostel) wat niet meer bij de tour zat inbegrepen. De gids gaat woensdag weer terug naar Perth en 1 jongen gaat mee terug. Ik verblijf hier 3 weken, wat een beetje lang is, maar kwam zo uit met mijn vlucht naar Darwin-Bali. Ik kijk of ik voor die tussentijd een baantje kan vinden. De meeste blijven maar 2 dagen en gaan we verder. Broome op het eerste gezicht mooi! Mooi groot strand en een tropisch klimaat.

Ik houd jullie op de hoogte!

De tour was helemaal het einde! Het leukste wat ik tot nu toe gedaan heb.

Kus

Reacties

Reacties

hanny

Wow wat een prachtige trip! Ron gaat net weg naar zijn werk, ik zei, dit moet je vanavond lezen!

Saskia

Helen! Zo te zien is je trip goed geslaagd, leuk :)
Wordt helemaal jaloers hier.. nog steeds geen zomer in dit mini landje!
Geniet er nog van schat!!

Ineke

Ikheb je verhaal weer met heel veel plezier gelezen.Doe je wel voorzichtig ik wil je wel graag heelhuids terugzien.Goed dat je deze trip gedaan hebt.Achteraf weet je pas dat je een goede keus hebt gemaakt.Wij zitten nog steeds in een soort voorherfst in plaats van hoogzomer.Dikke kus Ineke

Evert en Marjolijn

Hoi Helen,
Heerlijk om je verslag te lezen, je schrijft zo beeldend, ik zie het helemaal voor me. En weer prachtige foto's.
Verheug me op je volgende verhaal.
Liefs van ons beide

Loes

Genieten weer! Dikke knuffel!!!!!!!!

Thea

Wat een schitterende foto's!!! En wat kan jij een goed reis verslag vertellen/schrijven, je moet journalist worden..
Wel heel erg fijn dat je het zo goed naar je zin heb.
kusje Thea en de groetjes van Berry.

Jan

We zien wel dat je de tijd van je leven hebt! Klasse!
Groeten Jan en Yvon.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!