Helens.reismee.nl

Bali en zo..

Baliiiii!!

Hallo lieverds!

ALweer een week voorbij in/op Bali, tijd gaat wederom snel. Maar eerst nog even over Broome. Daar was ik 24 juni aangekomen na de tour vanuit Perth. Zoals ik in m'n vorige verhaal al vertelde, zag ik al gauw dat Broome een beetje saai was. Mooi dat wel, en een lekker temperatuurtje. Geweldige resorts en rust oorden, echt voor de rijke gepensioneerde en niet voor een 'amre'backpacker. Ik had besloten om maar opzoek te gaan naar werk om wat te doen te hebben, zonder te veel geld uit te geven.

Ook hier ging het snel met het vinden van een baan. Ik liep gewoon een restaurant binnen en vroeg aan het meisje achter de bar of zij wist dat ze nog koks zochten. Ze bleek Nederlands te zijn en haalde meteen de manager erbij. Die vroeg of ik papieren had als chef of zoals ze het hier noemen 'qualified' en 4 dagen later mocht ik beginnen. Die 4 dagen voor ik begon verbleef ik een beetje rond het hostel of het strand. Het hostel was erg mooi. Kimberley Klub heet het en staat in de top van de beste hostel van Australië. Ze hebben een zwembad en het hostel is een beetje tropisch/caribisch gebouwd. Veel met hout en op hoge palen. Hoe mooi het hostel ook was, hoe slecht het personeel. Erg onaardig en ongeinteresseerde mensen. Heb veel gezeur gehad met een betaling via creditcard etc. Gelukkig allemaal wel goed gekomen, maar heeft me wel wat geld en irritaties opgeleverd. Wat wel heel leuk was, was dat 1 van de meiden van de tour ineens voor mn neus stond. Wij hadden haar gedropped in het plaatsje Pardoo waar zij enkele maanden zou gaan werken in een roadhouse. Ze heeft het precies 5 dagen uitgehouden daar en is al liftend naar Broome gekomen. Ook zei vond Broome wat saai en wist niet zo goed wat te doen, opzoek naar werk of verderop?! En daan waarnaartoe?! Dat kom je heel veel tegen. Mensen die geen keuzes kunnen maken en daardoor in een soort van negatieve spiraal komen en het leuke van reizen niet meer zien. Ik had mn ticket vanaf Broome naar Darwin al geboekt staan, dus ik kon niet anders dan 3 weken daar verblijven.

M'n 1e werkdag begon ik om 17u op een vrijdag. Ik werd ergens achteraf in een fusthok gezet met snijplank en tientallen kilo's aan groenten die gesneden moesten worden. Ik kreeg even flashbacks terug van mn leerjaren als kok. Dan moest je ook veel snijden om o.a. je snijtechniek te oefenen, maar vooral omdat de chef er zelf geen zin in had. Ik was na 3 uur klaar met snijden en ging richting de keuken waar het chaos was. Het was 'Fiësta Friday'een Mexicaanse avond waar je voor weinig simpel maar prima kan eten. De chef genaamd Ben, een Australische jongen van 22jr was erg kalm en ik stond daar echt van te kijken. Hij is zelf ook aan het reizen net als zijn souschef Jessie uit Canada. Ik werd om 0830u naar huis gestuurd, hij had geen tijd me mee dingen uit te leggen. De volgende dag werkte ik wat langer mee, en deze keer in de keuken. Ze draaien lunch en diner. Beide dezelde kaart. Denk daarbij aan; Hambuger/visburger/kipburger-Ribeye-mixed grill-fish&chips-nacho's etc. Simpele kaart dus. Maar ze hebben het rete druk! Na 3 dagen had ik het aardig onder de knie en werd door de chef al beetje gzegd dat ik als ik dat zou willen zijn baan over kon nemen over 6 weken. Hij ging weer verderop. Ik zou dan een prima salaris krijgen met een eigen kamer bij hun hostel, want dat runde ze ook. Ik ben hier niet om een carriere te maken als chef, dus sloeg het aanbod af, alhoewel ik me wel gevleid voelde. Ik had ze nog niet gezegd van mn trip naar Darwin/Bali en wilde dat 2 dagen later gaan doen. Kom ik op het werk, roept de sous me gelijk apart en kwam met het verhaal dat Ben (chef) de avond daarvoor veelste diep in het glaasje had gekeken, ruzie had gekregen met zn vriendin, het uit had gemaakt en als klap op de vuurpijl zijn hand tegen de muur had geslagen..gebroken!!

Die was dus uit de running, en moest cker 6 weken in het gips. Het was vrijdag avond. Fiësta-avond. We stonden met zn 2-en en ik had nog geen vrijdag in de keuken gedraaid. Al met al verliep het prima! Heb na het diner het tegen de souschef gezegd van mijn trip naar Bali met een steen in mn maag, hij vatte het goed op. Ohja en op zondag draaien ze een 'roast' houdt in: keuzen tussen varken,rund of lamsvlees wat ala minute wordt gesneden aan een buffet. En dan een scala aan groenten, aardappels en sauzen een echte Sunday roast wat heel Engels is. De eerste zondag dat ik werkte stond ik vlees te snijden, mensen komen met hun bordje en mogen kiezen. Die eerste zondag vloog alle gas uit in de keuken. Niks deed het meer; oven, pitten, frituur. En de combisteamer was de week ervoor kapot gegaan. We hebben toen 20 portable gasbranders gekocht bij de campingzaak en daar alles op gekookt voor de 'sunday roast'Gekkenhuis!!! Als bedankje voor onze goede presteren kregen we een biertje aangeboden in de sportkroeg wat ernaast zit. Mijn werkgeefster die wist van het drama van geen gas hebben had niet gewerkt en zat zichzelf vol te gieten met alcohol. Zelden heb ik iemand zo dronken gezien!! Erg genant! Als je ook nog is nagaat dat ze ergens in de 40 moet zijn geweest. Ze trok me een beetje naarzich toe, gaf me een biertje en brabbelde iets wat op 'fuck off'leek en keek me weg. Apart..

Genoeg gebeurt daar dus, maar wel een leuke sfeer onderling. Kon het goed vinden met iedereen, hing wel een beetje een 'de bank'sfeertje. De tijd ging snel, werkte veel! Uit eindelijk door het weg vallen van de chef ben ik breek diensten gaan draaien. 0900u beginnen tot 1500u en dan 1630u weer tot 2130u.s

Maar toen kwam het moment dat ik mn tas weer mocht inpakken! Yes ik ga weer verder!! Ik vloog vrijdag de 13e van Broome naar Darwin, heel klein vliegveld wat maar 8 minuten lopen was. Ideaal dus! Niks geen slurf, Gate 1,of 2 was het en geen bagage band. Ik vloog met Skywest. In mijn stoel lag de krant van de vorige dag. Met als voorpagina nieuws dat er een vliegtuig(je) was neergestort in Broome. Eenmans vlietuigje, wat natuurlijk al erg genoeg is. Wel apart als vliegmaatschappij dat je dat in iemands stoel legt, notabene op vrijdag de 13e. De vlucht verliep snel en op tijd. Ik kwam aan in het tropisch warme/hete Darwin wat heel anders oogt als de rest van Aussie. Wel leuk! hier een groot uitgaans gebeuren en uiteraard stranden en veel parken met zowel sportende als mediterende mensen. Aboriginals ook veel gezien. Zijn erg luidruchtig en smerig! de homeless dan.

Ben 1 dag in Darwin geweest en vloog de volgende dag naar Indonesië (Bali). Ik kwam savonds om 2100u aan. Heel grappig dat het op de luchthaven en Indonesisch rook. Kruidig! Hier moest ik eerst een visum halen en weer een stempel:) Kwamen gelijk mannetjes op me af gerend en pakte mn tas van de bagage band en brachten me naar de wisselkantoren...pff vliegensvlug waren ze! En uiteraard handje ophouden voor wat fooi.. Welkom in Indonesië.

De taxi bracht me netjes naar mijn hotel, waar ik een vreugde sprongetje maakte toen ik mn bed zag en kamer voor mij alleen na 6 maanden!! whohooo.. èn een fris ruikende handdoek..als een kind zo blij:) Volgende ochtend een ontbijt op bed..Mijn dag kon niet meer stuk. Ik had alleen mijn eerste nacht van te voren geboekt. De volgende dag besloot ik naar Kuta te gaan. De meest toeristische plek op Bali. Ik had een guesthouse gevonden via het internet en een taxi genomen. Het was gelegen op een beetje achterbuurt idee. Heel veel lawaai enzo. Gelukkig was dat alleen de receptie en ontbijtzaal, mijn bungalow lag erachter. Ook hier weer prima verzorgt. En warm water! Dat is hier namelijk niet vanzelfsprekend. Ik had uitzicht op een mooie tuin met een soort tempel erin. En gratis Wifi.

Erg schattig de bedrijfsleidster een kleine Indonesisch vrouwtje wat gelijk mijn naam onthield. Erg handig als je dat kan en slim want je voeld je echt welkom dan en wil misschien wel langer blijven. Ik ben in Kuta naar het strand geweest waar het vol was van de surfers. En dames die wat aan je willen verkopen; sieraden, sarongs, tshirts en massages. Voor is het wist was ze mijn voeten al aan het masseren en scrubben, en had ik een enkelbandje om 'for goodluck' en ja hoor, je tuimd er echt weer in. Oef, het is hier gevaarlijk!! Na een heerlijk verkoelend Balinees biertje ( flesje 1,80 euro) ben ik terug gelopen en heb heerlijk geslapen. De volgende ochtend een bus geboekt naar Ubud een plaatsje wat een beetje spiritueel is met veel tempels/wierook en kleine marktjes. Ik had bij Yuliati huis geboekt via het internet. Werd hartelijk ontvangen en naar mn bungalowtje gebracht. Heel grappig met een kleine terrasje en zicht op de dichtbegroeide tuin. Hing een heerlijke rust daar, kreeg een kop koffie en ben lekker in de zon gaan zitten om te bedenken wat ik nu zou doen. Had al een beetje op het internet gesurft naar een tour/excursie die me langs rijstvelden,fruit en koffie plantages zou brengen. Snorkelen leek me ook weer leuk:) Heel toevallig kwam er een jongeman langs die gedag zei en kwam met hem in gesprek. Ik vertelde wat ik zocht en vroeg hem om een voorstel voor 3 dagen. Daar kwam hij mee en ik ben akkoord gegaan. De volgende dag vertrokken we om 0830u. Hij had 3 volledige dag programma's samengesteld en zou me elke dag weer ophalen bij Yuliatihuis. Ik had hem gevraagd ook accomodatie te rekenen en lunch en diner. Hij kwam met een mooie totaal prijs en ik betaalde de helft minder p.nacht voor mijn bungalow. Om je een idee te geven. Ik betaalde in Ubud 11,50 euro per nacht, inclusief ontbijt een 2persoonsbed èn een warme douche. In Australië betaal ik 24 euro per nacht exclusief ontbijt of incl. cornflakes. En deel de kamer met 6-11 andere personen en een gedeelde badkamer. Wel even anders hier. De volgende ochtend werd ik opgehaald in een luxe bus en heb ik enkele tempels gezien. Het grootst gedeelte van de bevolking is Hindoestaans en hebben meerdere goden voor verschillende dingen. Het geloof is erg belangerijk voor ze. Als je zo'n tempel bezoekt mag je niet met blote benen naar binnen, dus kreeg je een sarong. Ook de mannen. Overal vindt je bamboe-mandjes met daarin bloemen/rijst/sigaretten etc, offers voor de goden. Heb ook een Balineze dans gezien, met daarin een verhaal over goede en slechte goden. Lunch de eerste dag was met een schitterend uitzicht op Mt.Batur met een meer erbij. Mt. Batur is een volkaan (zie foto). Lunch was in buffet vorm en smakelijk. Ik at alleen, want mijn gids mag niet bij mij aan tafel zitten, dan gebeurt in Indonesië niet, heel anders dan de gidsen in Aussie. Op de terug weg langs een zilversmit geweest en naar Monkey forest dé trekpleister van Ubud. De naam zegt het al; een bos met apen, en veel apen. Beetje griezelig vond ik ze, ze zijn erg brutaal en enigzins agressief. Een meisje die ik ken was in haar vinger gebeten en moest een injectie halen. De dag sloten we af met een simpel diner van Nasi goreng in een klein restaurantje in Ubud. Dag 2 gingen er 2 Japanners met me mee. We gingen snorkelen in NusaDua. Incl. glasboot en een trip naar een Schildpadden farm. Het was een beetje een teleurstellende dag. Het waaide erg waardoor het water troebel was en er een goede stroming was. Je werd echt in het water gedropt en moest het maar uitzoeken midden tussen allerlei andere boten, was best link want je werd echt tegen de boten gedrukt door de stroming. Turtle island viel ook tegen, ik had verwacht dat ik de schildpadden op het strand zou zien en niet hutje mutje in een vijver. Was nog zielig ook. Gelukkig werd er veel goed gemaakt toen we naar een schitterend strand gingen, blauwer dan blauw het water en zo helder als glas. Walhalla voor surfers ook. Echt geweldig daar! Afsluiting een seafood dinner op het strand, wow! Zo een gaaf gezicht al die tafeltjes op het strand en muziek op de achtergrond en fakels. Eigelijk heel romantisch, ideaal voor een vakantie met je lief.

Dag3 nog meer tempels en hele mooie rijstvelden en koffieplantages. Kaneelbomen, avocado,kruidnagel,cacao bomen gezien. Heel tof. Ook heb ik koffie 'Kopi Luwak'gedronken. Die koffie wordt gemaakt van een uitgepoepte koffieboon. Er is een beest wat beetje lijkt op een Tasmanian devil die de beste vrucht van de koffie eet dan de boon in zn geheel uitpoept, daar wordt die koffie van gemaakt. 6 euro per bakkie. Lekker maar niet de beste koffie van de wereld zoals ze het noemen. De ervaring en het verhaal is het geld wel waard. Tijdens zo'n introductie krijg je ook verschillende thee te drinken: Citroen, gember, ginseng etc. Je wordt vervolgens sneaky naar hun kraampje gebracht waar je uiteraard die produkten kan kopen. Ze lullen als brugman! Ze proberen je te verleiden met verkoop praatjes als dat die rijstwijn gegarandeert zorgt voor lol en passie tussen de lakens met je vriend.jaja... Want ik heb natuurlijk een vriend.haha! Meestal helpt het wel de mannen dan van je af te schudden, maar niet bij allen. Deze koffie boer zei dat ik naast een Nederlandse vriend ook wel een Balineze erop na kon houden al wenkend naar de fles met rijstwijn...Keep on dreaming Ook deze dag afgesloten met een diner op een top locatie! Deze 3 dagen waren super, erg aardige jongeman en een fijn verblijf ik Yuliati waar ik de heerlijkste bananen-pannenkoek op heb. Daarnaast een super service dat ik naar een restaurant werd gebracht per scooter.

De volgende en laatste dag in Ubud wilde ik graag gaan wildwater raften, mijn gids had nog een mooie prijs voor me geregeld met aansluitend een Balinees massage :) Raften was super tof! best spannend, want je moet echt op de rand van zo'n boot zitten en zit nergens aan vast. 2 uur lang, heel gaaf! De massage daarna was ook super, ook 2 uur. Ik moest wel een beetje lachen. De masseuze een ,meisje van 20 ging echt op me zitten op kracht uit te oefenen..Krak krak hoorde ik. Daarna een lekkere warme douche en een gemberthee.

Echt die luxe heb ik zo gemist!

Nu zit ik op een Eiland; Gili Trawangan. Ligt net voor Lombok. 1,5uur varen met een speedboot achtig ding. Het is hier een paradijs!! Check de foto's. Mind blowing! Alle betaalbare hotels.guesthouses waren volgeboekt ben dus op de gok gegaan. Ik was de boot nog niet af of er werd al aan mn shirt getrokken..You need place 2 stay??...Yes please!

Story continues..

Reacties

Reacties

Hanny

Alsof ik een boek zit te lezen, jammer dat het volgende hoofdstuk nog niet uit is! Wat boeiend!

Hanny

Helen, serieus, je kan een boekje uitgeven en het b.v noemen "de Kokkinbackpacker en de 20 gasbranders"

Helen

Haha! Ja! Mooie titel:)

Helen

Haha! Ja, lache titel

Ineke

Hoi meissie,wat kan jij leuk schrijven.Ik zie alles voor me als ik je verhaal lees.Wat een avontuurlijke reis .Dikke kus Ineke

Co

Hoi Toppertje, wat een verhalen zeg. ik heb echt een saai leven hahaha. geniet ervan . dikke knuffel

Wilfried

Hey schoonheid! ik volg je zo af en toe, leuk je verhalen te lezen. Enjoy life!, liefs

Thea

Sorry dat ik zo laat reageer, maar je maakt wel weer heel wat mee. ik ga nu nog even je foto bekijken.
Groetjes xxx
Thea

Saskia

Helen, zo dat is me een verhaal!! Leuk om te lezen dat de verveling duidelijk minder is geworden :)
20 gasbranders.. wat een uitdaging!
Ben benieuwd naar je verhalen over Gili!
Veel plezier!
xx

simon

Heerlijk herkenbare verhalen... super om te lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!